Australian

Broadcasting
Authority
Investigation Report
File No: 2002/1296
Investigation No: 1203
Licensee TCN Channel Nine Pty Limited
Station TCN 9
Type of Service Commercial Television
Name of Program Sunday
Date/s of Broadcast 17 and 24 February 2002
1 September 2002
Relevant Clauses 4.3.1 and 4.3.11 of the Commercial Television Industry
Legislation/Codes Code of Practice
Background

The Australian Broadcasting Authority (the ABA) received two unresolved
complaints from the Australian Federal Police (AFP) on 24 September 2002 and 25
November 2002 respectively. The first complaint concerned a program entitled ‘The
Australian People-Smuggler’ that was broadcast by TCN Channel Nine Pty Limited
(the licensee) on the Sunday program (Sunday) on 17 February 2002. Extracts from
this program were rebroadcast on 24 February 2002 in conjunction with new material.

The second complaint concerned a program entitled ‘The Federal Police and People-
Smugglers’ that was broadcast on Sunday on 1 September 2002. The program
contained some material that had been previously broadcast on 17 and 24 February
2002.




All three broadcasts concerned the activities of Mr A, an Australian living in
Indonesia, who appeared to be involved in people smuggling while being paid as an
AFP informant. Given that the subject matter of the three broadcasts is closely related,
the ABA has decided to examine both AFP complaints in a single report.

The two letters of complaint raised general issues that are considered in the main body
of this report. In addition, the AFP made a large number of complaints about
individual statements that had been broadcast. These specific complaints are
examined in Appendix A, which concerns the broadcast on 17 February 2002, and
Appendix D, which relates to the broadcast on 1 September 2002.

Code provisions

For the purposes of this report, the relevant provision is clause 4.3 of the Commercial
Television Industry Code of Practice (the Code), which provides:

In broadcasting news and current affairs programs, licensees:

4.3.1 must present factual material accurately and represent
viewpoints fairly, having regard to the circumstances
at the time of preparing and broadcasting the program;

4.3.11 must make reasonable efforts to correct significant
errors of fact at the earliest opportunity.

The licensee does not dispute that the broadcasts on 17 February 2002, 24 February
2002 and 1 September 2002 were current affairs programs.

THE FIRST COMPLAINT

The letter of complaint?

The AFP claims that the broadcast on 17 February 2002 did not present factual
material accurately and did not present viewpoints fairly in breach of clause 4.3.1 of
the Code.

In a letter to the ABA dated 24 September 2002, the AFP stated:

...the program aired material relating to the alleged criminal activities of
Australian citizen [Mr A]. The program alleged that [Mr A] was responsible for
facilitating the arrival of suspected unlawful non-citizens into Australia over a
period of several years. The program further alleged that [Mr A] had conducted
certain of these activities while being simultaneously engaged and funded as a
Registered Informant for the AFP.

! The name of Mr A has been deleted from the investigation report. Mr A is also referred to as his alias,
Mr Al. The program revealed both these names.

? The ABA did not investigate matters raised by the complainant which were not subject to the Code
and/or the Broadcasting Services Act 1992, and therefore were not included in this report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 2



The AFP stated that, subsequent to the broadcast, it had conducted its own
investigation into the assertions made in the program which revealed:

... no evidence exists to support the allegation made by Sunday that [Mr A]
landed unlawful non-citizens in Australia. The investigation found that the
Indonesian nationals relied upon by Sunday in producing the program of 17
February 2002 had conspired together to fabricate the allegations against [Mr A]
with a view to extracting significant monies from Sunday.

Other information collected by Sunday in support of their allegations against [Mr
A] is consistent with [Mr A’s] role as an informant. ...

The AFP also asked the ABA to consider:

... Whether Channel Nine, in offering significant financial inducements to persons
described as ‘employees’ for their story, exercised due diligence in checking the
accuracy of their subsequent story bearing in mind the alleged account of events
readily unravelled during questioning by police.

Attached to the AFP’s letter of complaint, was “an annotated transcript detailing
Sunday’s allegations and the findings of the AFP investigation into these matters” (the
annotated transcript).

The AFP complained that the licensee did not correct errors of fact at the earliest
opportunity as required in clause 4.3.11 of the Code.

The annotated transcript

To create the annotated transcript, the AFP printed the text of the broadcast on 17
February 2002 from Sunday’s website and then added underlining and comments in
bold-print.

The ABA has ascertained that the first two pages of the annotated transcript provided
by the AFP only appeared on the Sunday website and was not broadcast by the
licensee. Where a program refers viewers on to its website, the ABA would expect
licensees to maintain the same high standards in relation to the website material as are
required by the television code of practice. However, the ABA has no jurisdiction
over such material under the Code. The ABA notes that the licensee provided
comments to the ABA on each of the AFP’s points in relation to these first two pages.
The ABA is satisfied that the remainder of the transcript represents an accurate record
of the material that was broadcast on 17 February 2002.

The ABA has individually considered each of the AFP’s annotations that relate to
broadcast material and has provided its comments on the annotated transcript in
Appendix A to this report. The ABA’s comments begin on page 25. Appendix A
contains no breach findings.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 3



The program

The broadcast on 17 February 2002 contained commentary by the reporter®
interspersed with hidden camera footage and extracts from various interviews. Some
of the material was repeated in a subsequent broadcast on 24 February 2002, a
transcript of which is in Appendix B. In the broadcast on 17 February 2002, the
reporter made a number of assertions, which can be summarised as:

e That Mr A was a “crook” who had betrayed the Australian authorities who had
paid him to provide information and had stolen money off asylum-seekers

e That Mr A was “a major player in the people-smuggling syndicates”

e That Mr A “used his police informant status as a boast - luring Indonesian
crewmen into people-smuggling with the assurance that they wouldn’t be
caught because he was the one who told the Australian navy where to look”

e That “boatloads of illegal immigrants organised by [Mr A]” had landed in the
Kimberleys in Northern Australia.

The AFP made specific complaints about the first three assertions in the annotated
transcript, which are considered in Appendix A to this report. In its letter of
complaint, the AFP made a general complaint about the fourth assertion which is
examined below.

The broadcast on 17 February 2002 contained the following statement:

REPORTER: As you’ll see, here in the Kimberleys in Northern Australia, the
evidence suggests that boatloads of illegal immigrants organised by [Mr A] did
get through undetected. SUNDAY has recorded several hidden camera
conversations with crewmen who have worked on [Mr A’s] illegal voyages. ....

This statement was followed by footage of a conversation between an Indonesian go-
between employed by Sunday and a man referred to in the transcript as “Mr B”* who
claimed to have undertaken three trips to Australia with “immigrants”. Mr B stated
that he had met Mr A (known to him as Mr A1) once when embarking on the second
trip when, “[Mr A1] said if you’re successful I’ll give you a bonus when you get
back”.

Later in the program, Sunday broadcast further footage of the conversation between
Mr B and the Indonesian go-between. It was claimed that, at the behest of Mr A, Mr
B’s boat crew had dropped 17 “illegal immigrants” near Cape Leveque in February

1997 and had conducted a second voyage to Australia in April 1997 with 25 people.

® The name of the reporter has been deleted from the investigation report.
* The name of Mr B has been deleted from the investigation report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 4



The program also contained footage of a second boat crew that had allegedly taken
people to Australia on behalf of Mr A. The transcript records the following
statements:

REPORTER: We knew there were boat crews here in Kupang who had worked
for Mr A. We hired two Indonesian locals to work for SUNDAY as go-betweens
— telling them to pose as people-smugglers wanting information on how to get
into Australia undetected. In front of our hidden camera, in great detail, this boat
Captain — [Mr C]° — drew on this map the route that he had taken to Australia on
the instructions of [Mr A] — whom he calls? [Mr A1]!

HIDDEN FOOTAGE MR C LOOKING AT NAUTICAL MAP.
MR C: [Mr Al] gave me one like this.
MR D° This is the one that was given to me by [Mr A1].

MR C: This is Kupang. This is Kupang. We were taught by [Mr A1] ‘when you
depart and arrive here you set the compass at 142 degrees’.

Sunday then broadcast extracts from a conversation between the man referred to in the
transcript as Mr C and an Indonesian go-between, interspersed with comments by the
reporter. It was claimed that the men had dropped 26 illegal immigrants on the
Australian mainland undetected in July or August of 1997. It was also claimed that Mr
A had taken $US5,000 per person and had assured the boatcrew that they would not
be caught because he was working for the AFP.

Later, Sunday broadcast a description by Mr C and Mr D of the place in Australia
where they claimed to have landed people. Sunday then attempted to support the
assertion that Mr A had landed asylum seekers directly on to the Australian mainland
by broadcasting footage of a beach in Northern Australia on the compass bearing of
142 degrees given by Mr C. In addition, the reporter interviewed a local resident
whose description of the surrounding beach was said to match the details given by Mr
C.

> The boat Captain’s name has been deleted from the investigation report.
¢ Mr D’s name has been deleted from the investigation report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 5



Assessment of the program

The AFP does not dispute that Mr A was a paid informant. However, it claims that
Sunday had no reliable evidence on which to base its allegation that he landed
unlawful non-citizens in Australia. Therefore, the first issue for the ABA to examine
is whether, having regard to the circumstances at the time of preparing and
broadcasting the program, the licensee accurately presented the factual material
broadcast in support of the allegation that Mr A had facilitated the arrival of unlawful
non-citizens into Australia.

The second issue is whether the licensee represented viewpoints fairly on whether Mr
A had facilitated the arrival of unlawful non-citizens into Australia.

The third issue is whether the licensee made a reasonable effort to correct significant
errors of fact at the earliest opportunity.

In assessing the program the ABA has considered the submissions made by the
licensee in its letters to the ABA dated 6 December 2002, 18 February 2003 and 3
September 2003.

Issue 1: Whether the licensee presented factual material accurately

The licensee broadcast the following statement on Sunday on 12 May 2002:

This week our continuing investigation into [Mr A’s] activities has cast doubt on
one of the claims in our original story. It was alleged that [Mr A] had succeeded
in landing two boatloads of illegal migrants on the north west coast of Australia.
To back up that claim, we relied on evidence by contacts we’d employed in West
Timor. We now believe evidence they provided to us was fabricated and we can
no longer say with certainty that those landings took place.

The AFP investigation found that the Indonesian locals employed by Sunday
fabricated the evidence that Mr A had landed non-citizens in Australia in order to
extract money from Sunday. The AFP publically announced this finding in a media
release dated 24 August 2002.

In a letter to the ABA dated 18 February 2003, the licensee contended that it did not
accept that the factual material relating to paid information provided by Indonesian
locals to Sunday was inaccurate and that the retraction on 12 May 2002 did not render
the factual material presented in the report inaccurate. It stated that it made the
retraction because it believed that it did not have the requisite level of proof to support
the allegation that Mr A had landed asylum seekers directly on to the Australian
mainland.

Under the Code, a licensee is obliged to ensure that factual material is presented
accurately having regard to the circumstances at the time of preparing and
broadcasting the program. This does not mean that a licensee is automatically liable if
it broadcasts factual material that is later found to have been inaccurate. Rather, the
circumstances that existed when the program was prepared and went to air can be

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 6



examined to ascertain whether the licensee could have reasonably considered that the
factual material was accurate at the relevant time.

The ABA has seen no evidence that, at the time that the program was prepared or
went to air, the licensee was aware that the statements of the persons purporting to be
boat crewmen for Mr A (boat crewmen) had been fabricated. However, the AFP has
requested the ABA to consider Nine’s conduct in making payments to persons in the
story.

The licensee does not dispute that it paid Indonesian locals to obtain the evidence but
states, in its letter of 9 December 2002, that its conduct in this regard is not a matter
covered by the Code. The licensee argues that it is a common practice for journalists
to pay for information and to employ agents in their investigations, in particular those
that are conducted in other countries.

While the issue is not specifically mentioned in the Code, the ABA considers that the
fact that an interviewee or ‘finder’ is paid to provide information or contacts is a
matter that is relevant to the licensee’s assessment of the accuracy of the factual
material obtained. In such circumstances, the licensee should take additional care to
verify the factual material before putting it to air.

In its letter dated 3 September 2003, Nine states that while it broadly agrees with this
statement:

... there is an important distinction to be made between a situation where the
person providing the information is being paid directly and where the person
being paid is assisting in the collection of the information.

In the current instance no direct payments were made to the crewmen. From
Nine’s point of view, the crewmen were admitting to conduct which they clearly
knew to be in breach of Australian law. Further Nine had no reason to believe
that there was any association between the finders and the crewman which would
have led Nine to be suspicious of the information.

In such circumstances Nine does not accept that the fact that payments were
made in any way affects the view it should have taken of the reliability or
veracity of the admissions made by the crewmen and contained in the recordings.

The ABA accepts that Nine did not directly pay the boat crewmen and that it was not
aware of any actual association between the finders and the boat crewmen. However,
the ABA does not consider that this absolves Sunday of its obligation to verify the
crewmen’s evidence.

Sunday should have been aware that the payment of money to local persons to “find”
information about people-smuggling activities carried a significant risk that the
finders might induce others to provide fabricated evidence. Nine owed an obligation
to its viewers to take adequate steps to test the accuracy of any evidence provided in
these circumstances. The most obvious way to do this would have been for Sunday

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002



journalists to interview the crewmen directly about their contact with Mr A and any
voyages they had undertaken on his behalf. Instead, Sunday chose to covertly film its
finders having a conversation with the crewmen.

Nine states that “[0]ne of the major purposes of the covert filming by [Mr E]’ and [Mr
F]? ... was to determine if the crewmen could convincingly relate how they sailed to
Australia, including compass headings they took and any visible landmarks or lights
along the route.” However, Nine has not explained how the covert nature of the
filming enhanced Sunday’s ability to test the sailing knowledge of the crewmen.

Nine submits that it made significant attempts at corroboration by getting each
crewman to indicate on a nautical chart where they had landed passengers and by
checking the physical descriptions given of the landing point. However, in the ABA’s
view, Nine did not adequately address the possibility that the crewmen may have
collaborated to come up with a consistent story perhaps using their experiences on
unrelated voyages or descriptions and maps provided by other people. Further, Sunday
did not adequately corroborate the boat crewmen’s evidence of their dealings with
“Mr Al1” and that prove that these dealings were actually with Mr A.

By covertly filming conversations between the finders and the boat crewmen, Sunday
lost an important opportunity to test the accuracy of the evidence. In its letter dated 3
September 2003, Nine makes the following statement:

... it was not possible for SUNDAY to directly approach the Indonesian
crewmen who did these voyages before broadcast because both [Mr E] and [Mr
F] had made it a condition of their assistance in the covert filming that their cover
not be compromised.

... If SUNDAY was to directly challenge the crewmen about their involvement
in people-smuggling, then there was and still is a serious risk of harm to the
Indonesian researcher/assistants.

The ABA accepts that, in some circumstances, it may be necessary for a broadcaster
to protect the identities of persons providing information or interviews. However, this
does not relieve the licensee of its primary obligation to ensure that the public is
provided with accurate factual material. If a licensee is not able to take adequate steps
to check the accuracy of certain factual material, then it should consider whether to
broadcast the material at all.

In its letter dated 3 September 2003, Nine submits that the following matters are also
relevant to the issue of the level of corroboration of the allegation that Mr A was
responsible for, or involved in, landing people on the Australian mainland:

e Mr A’s statements to Mr E that he was involved in people smuggling and had
been responsible for landing people in Australia;

" Mr E’s name has been deleted from the investigation report.
8 Mr F’s name has been deleted from the investigation report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 8



e Sunday’s approaches to the AFP and the AFP’s failure to clarify whether Mr A
was working as an informant;

e Sunday’s approaches to Government departments and Ministerial offices and
their failure to confirm the nature of Mr A’s role;

e the statements of Mr G® and Mr H' that Mr A had told them that he had
landed boat-loads of people on Ashmore Reef;

e the accuracy of other information provided by Mr E to Sunday; and

e advice to Sunday from a Sydney-based interpreter that the purported crewmen
were convincing and showed no cultural or linguistic signs of lying or evasion.

The ABA notes that Mr A’s statements and conduct are consistent with the AFP’s
explanation that he was impersonating a people-smuggler as part of his activities for
the Indonesian National Police. Further, the ABA does not consider that the failure by
the AFP or other Government offices to explain Mr A’s role constitutes corroboration
of the allegation that he had landed people on the Australian mainland. The ABA does
not consider that Sunday’s attempts at verification were adequate in the circumstances
to dispel the possibility that the purported crewmen had collaborated to fabricate their
stories.

Where a licensee is paying persons specifically to find or provide information, the
ABA expects it to take additional care to check the accuracy of the material before
putting it to air. The licensee should also consider whether the viewers’ assessment of
the credibility of the evidence would be assisted by knowledge of the payment. The
fact that a licensee later broadcasts an apology does not excuse its responsibility in
relation to its omission to adequately check the accuracy of material before it goes to
air.

Finding

Having regard to the circumstances at the time of preparing and broadcasting the
program, the ABA finds that the licensee did not accurately present the factual
material in support of its assertion that Mr A had landed illegal immigrants on the
Australian mainland. The ABA finds that the broadcast of this material breached
clause 4.3.1 of the Code because the licensee presented unreliable material as factual
material without making adequate attempts to obtain verification.

Issue 2: Whether the licensee represented viewpoints fairly

In its letter of complaint, the AFP stated that the broadcast on 17 February 2002 did
not represent viewpoints fairly. The letter did not contain any details regarding this
complaint. However, the annotated transcript referred to a number of specific

% Mr G’s name has been deleted from the investigation report
19 Mr E’s name has been deleted from the investigation report

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 9



statements that the AFP claimed unfairly represented people’s viewpoints. The ABA’s
comments on these statements are in Appendix A.

In its letter of 1 September 2003, the AFP states that it was not offered an opportunity
to comment from an informed perspective. The AFP gave the example of the
interview with a Federal Agent*!, which the AFP says was conducted by Sunday on
the false premise that Mr A had actually engaged in people-smuggling.

The ABA considers that the AFP was given an adequate opportunity to comment on
the issues raised in the program.

Finding

The ABA finds no breach of clause 4.3.1 of the Code in relation to the fair
representation of viewpoints.

Issue 3: Whether the licensee made reasonable efforts to correct
significant errors of fact at the earliest opportunity

The ABA considers that the material broadcast regarding Mr A’s role in landing
asylum seekers on the Australian mainland contained a significant error of fact.

As mentioned, the licensee broadcast a statement on Sunday on 12 May 2002
withdrawing its assertion that Mr A had landed boatloads of illegal immigrants on the
north west coast of Australia because it now believed the evidence provided to
support that assertion had been fabricated.

The AFP complained that when the licensee became aware of the fabrication, it did
not correct the error of fact at the earliest opportunity as required in clause 4.3.11 of
the Code. In its letter to the ABA of 24 September 2002 the AFP stated:

During the course of our investigation one of the main Indonesian ‘employees’ of
Channel Nine, who appeared in the story of 17 February, was interviewed by
police on 10 April 2002 in Bali. It was later discovered that Sunday producer
[producer’s name]*? arrived in Bali on 9 April and spoke to this witness. Sunday
would therefore have been aware of the admissions by these persons on or
around 9 April 2002. Sunday did not disclose that they had been misled until four
weeks later on May 12 and they then did so in a highly qualified way. The AFP
asserts that Sunday should have corrected the public record earlier than it did and
given viewers a more complete understanding of the events surrounding the
fabrication.

In its letter to the ABA of 6 December 2002, the licensee contended it had complied
with clause 4.3.11 of the Code, stating:
Nine has retracted one element of the initial story, namely that [Mr A] landed

refugees on the Australian mainland. This allegation was retracted on 12 May
2002. That retraction did not arise from anything told to [the producer] while he

1 The name of the Federal Agent has been deleted from the investigation report.
12 The name of the producer has been deleted from the investigation report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 10



was in Bali as asserted by the AFP. It occurred as a result of information received
by Sunday in the week prior to the broadcast of the retraction.

The ABA sought further information from the licensee, asking:

e what was the first occasion on which Nine, the producer or Sunday became
aware of the inaccurate component of the initial story

e What was the information received by Sunday ‘in the week prior to the
broadcast of the retraction’ which you say resulted in the retraction on 12
May 2002?

e Were any records kept of this exchange of information?
In a letter to the ABA dated 18 February 2003, the licensee stated:

The information received by ‘Sunday’ which caused the retraction of that
component of the story was a number of conversations between the person [Mr
E] and Sunday employees including [the producer]. During those conversations
the “‘Sunday’ employees sought further assurances from [Mr E] that the allegation
of the landing of refugees on the mainland by [Mr A] was accurate. Although
those people stuck to their stories, they wavered in some detail and were vague in
their assertions. Accordingly ‘Sunday’ formed the view that it was not
sufficiently certain of the evidence supporting the allegation, namely the
statements of [Mr E] and the others, that it could sustain the allegation. The view
was formed that if ‘Sunday’ believed that it could not sustain the allegations then
they should be retracted.

The licensee did not disclose the date or dates that these conversations between [Mr
E] and the Sunday employees, including [the producer], took place. Nor did it indicate
when Nine, the producer or Sunday first became aware that the material may have
been fabricated. The letter contained the following statement:

I note that you refer to the ‘inaccurate’ component of the initial story. Nine does
not believe that this description is a fair one and Nine does not accept that it is
inaccurate. The case is that during the conversations between the ‘Sunday’
employees and [Mr E], ‘Sunday’ felt that it did not have the requisite level of
proof to support the allegation and in those circumstances it should be
withdrawn. | understand some records were kept of these conversations.

The licensee did not provide any copies or further information about the records of
these conversations.

The ABA also wrote to the AFP on 7 February 2003 seeking clarification of the basis
for its conclusion that Sunday would have been aware of the fabrication of evidence
on or around 9 April 2003.

The AFP responded by letter to the ABA on 28 February 2003 and indicated that the
conclusion was based on the following information:

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 11



e An Indonesian witness (Indonesian Witness One) told AFP investigators that
he had had a conversation with the producer on the morning of 7 April 2002 in
which “[producer’s name] was angry with him and worried about his job”.

e According to the AFP, Indonesian Witness One told AFP investigators that a
short time after he signed a statement on 7 April 2002, “[reporter’s name]
(from the Sunday program) contacted him and asked if the story about the
captains was a lie” and that “[h]e told [reporter’s name] that he had told the
truth and that he had provided a statement”.

e Inasigned statement dated 10 April 2003, a second Indonesian witness
(Indonesian Witness Two) stated that he had told the producer in a telephone
conversation on 7 April 2002, that the “story about the [Mr C] voyage was
false but that the story about the [Mr B] voyage was true”. Further, according
to the AFP “Indonesian Witness Two told investigators that the producer was
angry with him because it would ruin his reputation and that he would come to
Bali. He asked that the statement not be signed by Indonesian Witness Two
and to wait until [producer’s name] arrived.”

e Inaconversation with AFP investigators in Dempasar on 10 April 2002, the
producer said “that he had spoken to Indonesian Witness Two on the days
prior to 10 April 2002 but that Indonesian Witness Two had initiated all
contact”. According to the AFP, the producer also said to the investigators
“that he had not met with Indonesian Witness Two since arriving in
Dempasar” and “that he was concerned that Indonesian Witness Two may
have misled him”.

e The hotel account for Indonesian Witness Two in Dempasar shows that calls
were made from his room to the producer’s mobile phone between 2 and 8
April 2002.

The ABA has assessed the information provided by the licensee and the AFP. On the
information available, the ABA is not in a position to make any findings about
whether Indonesian Witness One alerted the prodcuer and the reporter to the
possibility that material had been fabricated on 7 April 2002.

The ABA does find that a telephone conversation took place between Indonesian
Witness Two and the producer on or around 7 April 2002 and that this conversation
alerted the producer to the possibility that material may have been fabricated
regarding Mr A’s role in landing asylum seekers on the Australian mainland.

The Code requires a licensee to make reasonable efforts to correct significant errors of
fact at the earliest possible opportunity. It appears that approximately 34 days elapsed
between the producer’s telephone conversation with Indonesian Witness Two and the
broadcast of the retraction by the licensee. Thus, there were four occasions on which
the licensee could have made the retraction on Sunday prior to 12 May 2002. The
issue for the ABA to consider is whether the licensee made reasonable efforts to
correct the error prior to 12 May 2002.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 12



The producer appears to have been told that the material concerning one of the
voyages was false and that the material concerning another of the voyages was true.
The ABA considers that the licensee was entitled to make enquiries before
broadcasting a retraction, which is what the producer appears to have done. It is not
clear when the licensee formed the opinion that the evidence was unreliable but it
does not appear to be unreasonable to accept the licensee’s assertion that this
conclusion was reached in the week preceding the broadcast of the retraction. In this
respect, the ABA notes that, according to the AFP Press Release, the operational stage
of the AFP investigation was not completed until 21 May 2002.

Finding
Taking into account the relevant circumstances, the ABA is not satisfied that the
licensee has breached clause 4.3.11 of the Code.

Conclusion

The ABA finds that the licensee breached clause 4.3.1 of the Code by failing to
present factual material accurately, namely presenting unreliable material as factual
material without making adequate attempts to obtain verification.

The ABA finds that the licensee did not breach clause 4.3.11 of the Code in relation to
whether the licensee took reasonable efforts to correct significant errors of fact at the
earliest opportunity.

THE SECOND COMPLAINT

The letter of complaint

On 22 November 2002, the AFP sent the ABA a letter of complaint concerning the
broadcast on 1 September 2002. A transcript of this broadcast is in Appendix C to this
report. Enclosed with the AFP’s letter to the ABA, was a letter from the AFP to the
licensee dated 24 September 2002. The AFP stated that its letter to the licensee “sets
out the concerns of the AFP arising from the broadcast”.

The AFP complained that the broadcast did not present factual material accurately and
did not represent viewpoints fairly. The letter stated that accurate information was
available to the licensee at the time of broadcast and contained the following details of
the AFP’s complaint:

... the program contained numerous assertions of wrongdoing or suspected
wrongdoing on behalf of the AFP and continually asserted improper and illegal
conduct on behalf of the AFP despite it playing no role in the relevant subject
matter.

The program made wrong statements and speculative assumptions to support its
hypothesis that the AFP had broken Australian and/or Indonesian laws. e.g.
“What is only now becoming apparent is the extent to which the Australian
Federal Police played a part in [Mr A’s] crimes and how much the AFP is

implicated in those crimes™, ““tainted by his crimes™, “what other crimes were
authorised in our name”.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 13



The above is my primary complaint in relation to the broadcast being
misleading. Nothing undertaken by the AFP was illegal. The speculative
suggestions are nothing more than a beat-up. Additionally, the broadcast
did not fairly represent the AFP’s viewpoint on a number of issues, namely:

the nature of the AFP’s relationship with [Mr A];

the circumstances surrounding the acceptance of money by [Mr A] from people
seeking to illegally enter Australia; and

the use of informants by the AFP

By reason of the following:
its construction of the segment (including the specific matters which
are set out below)
its use of vague assertions and allegations;
its use of inaccurate and emotive language; and
inaccurately presenting factual material,

Sunday’s broadcast had the overall effect of not fairly representing the actions of
the AFP and the relationship between the AFP and [Mr A]. [emphasis added by
AFP]

The AFP then set out, in detail, ten specific items that it claimed were false or
misleading which it indicated were “matters of individual complaint as well as
forming part of the more general complaint set out above”. Each item contained
statements extracted from the broadcast. In some instances, the AFP stated that an
assertion was not an accurate representation of the facts. In other instances, it claimed
that an assertion did not represent the AFP’s viewpoint fairly. The ABA has
individually examined the ten matters that were identified by the AFP and its
comments are set out in Appendix D to this report. Appendix D contains no breach
findings.

The primary complaint concerning the allegation of illegality by the AFP is examined
below.

The program

The program broadcast on 1 September 2002 contained footage from the earlier
broadcasts of 17 February 2002 and 24 February 2002 together with further
commentary from the reporter and extracts from interviews with:

e Professor Findlay, a criminal law expert
Mr I3, an unsuccessful asylum seeker
e MrJ"and his younger brother Mr K™, both unsuccessful asylum seekers

3 Mr I’s name has been deleted from the investigation report
¥ Mr J’s name has been deleted from the investigation report
> Mr K’s name has been deleted from the investigation report

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 14



e footage of Commissioner Keelty answering questions in the Senate
Committee Inquiry into “A Certain Maritime Incident” in February 2002

In the broadcast, the reporter made assertions that the AFP was implicated in Mr A’s
conduct in Indonesia by allowing Mr A to engage in people-smuggling activities and
to take money from asylum seekers including the following statements:

What’s only now becoming apparent is the extent to which the Australian
Federal Police played a part in [Mr A’s] crimes, and how much the AFP is
implicated in those crimes.

The Federal Police were involved in a covert operation inside Indonesia that was
quite possibly illegal.

Later in the program, the reporter made similar assertions:

Federal Police assert they and their informant, [Mr A] have done nothing illegal.
Try telling that to twelve year old [Mr K] and his family, and the many other
asylum-seekers who say they handed over their life savings to [Mr A].

[Mr A] stopped working for the Federal Police a year ago. But the questions
about just what he did on Australia’s behalf are still unanswered. And that’s the
way it may stay, because the only investigation into his activities was by the
police force that is itself tainted by his crimes.

What other crimes were authorised in our name?

In support of these assertions Sunday broadcast excerpts from an interview with
Professor I, a criminal law expert, including the following opinion:

FINDLAY: [Mr A] carried out his activities with the knowledge of the AFP and
perhaps some limited authority. He misrepresented himself and took money as a
consequence. All of those issues tend to make me believe that offences were
committed under Commonwealth law.

REPORTER: If the Federal Police knew that, for the period of time that he was
working for them, and did nothing to stop it, did the Federal Police commit an
offence?

FINDLAY:: Again, I'd say that depends on the way in which we look at their
involvement. But if we were to speculate that they did nothing to restrict [Mr A],
that they supplied [Mr A] with money and some support, that they allowed [Mr
A] to generate relationships with the Indonesian Police, then there's an argument
to say that they were criminally involved.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002



Assessment of the program

The AFP’s primary complaint is that the broadcast of 1 September 2002 contained
false statements and speculations to support the argument that the AFP had broken
Australian and Indonesian laws. Thus, the first issue for the ABA to examine is
whether, having regard to the circumstances at the time of preparing and broadcasting
the program, the licensee accurately presented the factual material on this issue.

The second issue for the ABA to examine is whether the licensee fairly represented
the AFP’s viewpoint on the nature of the AFP’s relationship with Mr A, the
circumstances surrounding the acceptance of money by Mr A from people seeking
illegally to enter Australia and the use of informants by the AFP.

In making its assessment, the ABA has considered the submissions made by the
licensee in its letter to the ABA dated 19 March 2003.

Issue 1: Whether the licensee presented factual material accurately

Sunday asserted in the broadcast that Mr A had committed crimes and that the AFP
was implicated in those crimes, possibly to the extent of having committed crimes
itself. Sunday’s allegations regarding the AFP were based on the opinion that it had
obtained from Professor Findlay.

In its submissions to the ABA, the licensee mentions that the AFP contacted Professor
Findlay on 11 September 2002 in relation to the advice he gave Sunday and states:

... Professor Findlay advised SUNDAY that he told the AFP that he stood by his
legal advice aired on the SUNDAY program, which stated that [Mr A’s]
activities and possibly also the AFP’s actions were in breach of criminal law.

Professor Findlay tells us he made it clear to the AFP legal counsel that his
opinion (that [Mr A] and possibly also the AFP committed crimes) was based on
the AFP’s own public admissions both in its media release reporting on the
results of its investigation and in Hansard of the AFP’s various Parliamentary
appearances. He emphasised to us that his view was not based on any extra
information provided by SUNDAY but on the public admissions made by the
AFP.

The licensee pointed out that, on 26 September 2002, the Minister for Justice, Senator
Chris Ellison, made the assertion to Parliament that:

The Australian Federal Police have also received legal advice from the Director
of Public Prosecutions, Mr Damien Bugg SC, who has rebutted SUNDAY’s
claims that the AFP’s actions, or those of [Mr A], may have been unlawful.'®

16 Senate Hansard p 4730, 26 September 2002

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 16



The advice of the Commonwealth DPP was not tabled in Parliament and has not been
provided to the ABA. In its letter of complaint, the AFP claims that nothing
undertaken by it was illegal.

In its letter of 1 September 2003, the AFP states that it believed that “[Mr A] never
smuggled people to Australia but only pretended to have done so in conjunction with
his INP controllers”. In the AFP’s view the “whole suggestion that the AFP may have
committed crimes is predicated on a false assumption”. The AFP stated that it had
advised Sunday of the falsity but, in the AFP’s submission, Sunday chose not to
believe this, the consequence of which was to allow Sunday “to portray the AFP in a
negative and false light”.

The ABA makes no findings as to the accuracy of Professor Findlay’s opinion.
However, aside from the assertions by the AFP and Senator Ellison that the actions of
Mr A and the AFP were lawful, the ABA has no evidence that Professor Findlay’s
opinion is inaccurate. Therefore, having regard to the circumstances at the time of
preparing and broadcasting the program, the ABA is not convinced that Sunday
presented the factual material inaccurately and makes no breach finding in that
respect.

Issue 2: Whether the licensee represented viewpoints fairly

It is claimed that the broadcast did not fairly represent the AFP’s viewpoint on a
number of issues. In the broadcast, the AFP’s viewpoint was represented in the
following ways:

e excerpts from evidence given by AFP Commissioner Keelty to the Senate
Committee Inquiry

e excerpts from a previous interview between Sunday and Mr Moses, the AFP
Director of International Operations

e statements made by the reporter

In relation to the latter, specific complaints have been made by the AFP that are
examined in detail in Appendix D.

The AFP claims that the broadcast unfairly represented the nature of its relationship
with Mr A. In the letter of complaint, the AFP has set out its view of that relationship:

In essence, [Mr A] provided information to the AFP over a period of time. He
was a registered informant but was never an authorised agent. He was able to
gather intelligence in Indonesia because of his contacts and he worked in
conjunction with the Indonesian National Police (“INP”) in relation to various
operations. While there was some co-operation between the AFP and INP
because of the mutual interests of our respective governments in border security,
[Mr A] was never operating in Indonesia under the control of the AFP. The
knowledge of the AFP came only from the information derived by [Mr A] as an
informant and from the INP in relation to any information they passed to us for
our information.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 17



To summarise, the AFP’s view appears to be that, while it knew that one of its
informants, Mr A, was working with the INP in relation to people-smuggling issues, it
did not have advance knowledge of his INP-related activities and did not give him
permission to engage in them.

The ABA considers that the AFP’s view was presented in the program. The following
excerpts of AFP Commissioner Keelty’s evidence to a Senate Committee Inquiry
were broadcast:

KEELTY: In other words we knew he was engaged in people-smuggling
because he was telling us what was going on. But there was nothing to indicate
from the information that’s been provided about his activities from other
authorities in Indonesia that we considered was outside the realm of information
that we already had.

KEELTY: The people who conduct the disruption are the people with the
power to conduct the disruption, or the intervention. That being, the Indonesian
National Police, the Indonesian defence and sometimes the Indonesian
Immigration. We find .. we obtain information from informants but informants
do not disrupt. They have no power to disrupt.

It was also claimed that the broadcast unfairly represented the AFP’s view on the
circumstances surrounding the acceptance of money by Mr A from people seeking
illegally to enter Australia. In its letter of complaint the AFP states:

The AFP has been advised that [Mr A] undertook undercover activities for the
INP in relation to persons attempting to illegally leave Indonesia to deal with
him.

These activities required [Mr A] to assume the identity of a people smuggler and
to convince those involved in people smuggling attempting to illegally leave
Indonesia to deal with him.

The AFP had no advance information about those activities and does not believe
that they were in breach of Indonesian law or Australian law. The only activities
known to the AFP were directly controlled by the INP.

The broadcast included the following extract from an earlier interview Sunday had
conducted with Mr Moses, AFP Director of International Operations:

REPORTER: Has the Federal Police ever authorised any informant to involve
themselves in people-smuggling?

MOSES: No, that’s categorically no. The Australian Federal Police has not
done so.

REPORTER: Has the Australian Federal Police ever authorised any informant
to take money off asylum seekers intending to get illegal passage to Australia?

MOSES: My answer to that is categorically no. The Australian Federal Police
has never done so.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 18



As mentioned, the program also contained footage of AFP Commissioner Keelty
giving evidence at the Senate Committee Inquiry that the AFP knew Mr A was
“engaged in people-smuggling”. In the ABA’s opinion, the broadcast fairly
represented the AFP’s view that it knew Mr A was posing as a people-smuggler but
that it did not explicitly give him permission to do this nor to accept money from
asylum-seekers.

In the program, the reporter queried whether the AFP’s ‘knowledge’ that Mr A was
involved in people-smuggling activities might constitute ‘authorisation’. This does not
constitute an unfair representation of the AFP’s viewpoint. The Code does not require
a broadcaster to agree with a person’s point of view in order to represent it fairly.

Lastly, the AFP has complained that the broadcast did not fairly represent its
viewpoint on its use of informants. The letter of complaint contains the following
statement:

The management of informants is complex and difficult. However the AFP
never authorised [Mr A] to [assume the identity of a people-smuggler], or indeed
to do anything. He merely passed information . He was under the operational
control of the INP and the AFP and the INP are not aware of any unlawful
conduct by [Mr A] in relation to people smuggling.

In addition to other evidence extracted above, the broadcast included the following
comments of AFP Commissioner Keelty:

KEELTY: The AFP, in tasking the INP to do anything that would disrupt the
movement of people-smugglers has never asked, nor would it ask them to do
anything illegal. If we became aware that they were doing something illegal or
something that was inhumanitarian, then it would be brought to our notice and
we would ask that they not do it that way. The difficulty is once we ask them to
do it, we have to largely leave it in their hands as how they best do it ...

In the ABA’s opinion, the program did present the AFP’s view that it was not
responsible for the activities of informants who were working for the INP.

The reporter disputed this view, arguing that the AFP was responsible for Mr A’s
disruption activities with the INP. As mentioned, the Code does not require a
broadcaster to agree with a person’s point of view in order to represent it fairly.

Lastly, Sunday submits that it attempted to obtain the AFP’s viewpoint on the issues
raised in the program by seeking an interview with Commissioner Keelty, requesting
a full report of the AFP investigation and submitting thirty-seven questions in writing
to the AFP but that the AFP refused to co-operate. In its letter of 1 September 2003,
the AFP states that it considers “any reluctance to reappear on Sunday following its
portrayal of events is quite understandable” because “[a]fter efforts to resolve the
matter had broken down, the AFP could not be confident that its position would be
fairly represented by the licensee”. Nonetheless, the ABA notes that, when a person
refuses the opportunity to present their viewpoint on a program, it becomes more
difficult for them to establish that their viewpoint has not been represented fairly.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 19



The ABA notes that Sunday also broadcast comments by Commissioner Keelty on the
application of the controlled operations legislation to informants. These are discussed
in Appendix D to this report.

Finding
The ABA finds that Sunday fairly represented the AFP’s viewpoint by broadcasting

excerpts from Commissioner Keelty’s evidence to the Senate Committee and Mr
Moses’ comments in an earlier interview with Sunday.

Conclusion

In relation to the second complaint, the ABA finds that there has been no breach of
the Code.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 20



Decision

At its meeting of 18 December 2003, the Australian Broadcasting Authority
determined, for the above reasons, that on 17 February 2002, TCN Channel Nine Pty
Limited (the licensee) breached clause 4.3.1 of the Commercial Television Industry
Code of Practice.

The Common Seal of the
Australian Broadcasting Authority
was affixed to this document in
the presence of:

Signature of Member Signature of Member/General Manager
Name (please print) Name (please print)
Dated this day of 2003.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 21



APPENDIX A

This Appendix contains a transcript of the Sunday website, as provided to the ABA by
the AFP. The AFP has provided its comments on the website transcript in bold and
underlined some parts of the transcript. The ABA has inserted its comments in boxes
in respect of each of the complaints.

The Australian People-Smuggler
February 17, 2002

Reporter:

This week on the Sunday program, a major exclusive international investigation.

Sunday reveals extraordinarily-detailed evidence proving that an Australian citizen living in
Indonesia is one of the Mr Bigs in the criminal people-smuggling rackets from Indonesia to
Australia.

The ‘evidence’ Sunday refer to was primarily sourced from covert video recordings
undertaken with 6 witnesses who have since admitted to AFP, in signed statements, that
they contrived the allegations against [Mr A] with a view to extracting money from
[producer’s name].

We also reveal how, until Sunday confronted [Mr A] about his illegal activities last
year, he was one of the principal informants for the Australian Federal Police (AFP)
on the illegal people smuggling trade.

[Mr A] was indeed one of the AFP’s principal informants on the illegal people
smuggling trade. Until September 2001 when Sunday raised the issue of [Mr A]
being an AFP informant, [Mr A] had been providing a regular stream of people
smuggling intelligence to both AFP and POLDA. During the period that [Mr A]
was working for AFP and POLDA, he was directly responsible for the
interdiction of 451 asylum seekers attempting to make their way to Australia.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 22



In a major embarrassment for Australia’s premier crime-fighting force, this Sunday
investigation outlines how [Mr A] went on to the payroll as a paid Federal Police
informant. Australian taxpayers have effectively been funding one of the principals in
the very same illegal trade our Government has been trying to stop.

AFP expended $25,527 associated with the management of [Mr A] as an AFP
informant. The interdiction of the 451 asylum seekers resulted in a saving to the
Australian government in excess of $22 million.

Worse still, Sunday’s cameras have caught the Australian boasting to Indonesian
accomplices that they won’t be caught by the Australian Navy boats waiting off the
coast to catch people-smugglers because, as a major informant for AFP, he is the one
who tells Australia where to look to catch the illegal boats.

Part of [Mr A’s] cover story designed to convince asylum seekers who deal
through him so he in turn can report back to POLDA who in turn then interdict
those asylum seekers. Although POLDA knew the identities of most of the actual
smugglers, people smuggling as such is not an offence known to Indonesian law.
POLDA, in conjunction with [Mr A], were engaged in strategies designed to both
disrupt the activities of the smugglers and, on behalf of Australia, interdict
asylum seekers where possible before they could depart for Australia.

In a six month investigation, Sunday reporter [reporter’s name] and his producer
colleague [producer’s name] have unravelled the lies and deceit perpetrated by this
smooth conman on both Australian and Indonesian authorities.

The AFP investigation has revealed that it was in fact [producer’s name] and
[reporter’s name] who have been conned by their own paid ‘employees’.

The program raises serious concerns about the quality of checks Australian Federal
Police make about informants before putting them on the payroll. It highlights a
desperate need for Australia to improve the quality of its intelligence on the people-
smuggling gangs and also for Australia to improve its relations with Indonesia. One
senior Indonesian Government official tells the reporter how he warned the Australian
Embassy in Jakarta months before Sunday confronted Mr A that the Australian was a
suspected criminal, involved in people-smuggling. His warning appears to have been
ignored.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 23



The current Chief of Immigration in Kupang has told AFP investigators that his
department has no evidence that [Mr A] was a people smuggler.

Sunday reveals how, just as [Mr A] wooed Australia’s Federal Police with tantalising
insights into the people smuggling trade, he also fed Indonesia’s regional police, the
Polda, with information. The warnings of other Indonesian police and immigration
officials to their own top police force also went unheeded. Despite being officially
deported from Indonesia, [Mr A] is living in Surabaya, Indonesia, with the knowledge
of senior police in the Indonesian Polda.

The reason “warnings ... went unheeded” was that those in power within Polda
knew [Mr A’s] true role as an informant. Those who did need to know [Mr A’s]
true role assumed that [Mr A] was involved with people smugglers which is
exactly the impression that they were meant to have. Indonesian immigration
authorities were never briefed by Polda on [Mr A’s] status. There were elements
within Indonesian Immigration who suspected that [Mr A] was a smuggler and
knew that he was at least associating with smugglers and asylum seekers
however those associations were with the complete knowledge and control of a
limited number of POLDA officers, including Kupang Police chief, Brigidier-
General Jackie Uly, the head of his intelligence department and [Mr A’s] actual
controllers.

[Mr A] was never formally departed from Indonesia, however by May 2002
Indonesian Immigration had formally blacklisted him.

As Sunday has discovered, the evidence of [Mr A’s] complicity in people-smuggling
is there to be found in Indonesia. In extraordinary hidden camera vision, the Sunday
cameras capture people-smuggling associates of the Australian detailing how, on [Mr
A’s] orders, they landed illegal immigrants on the Australian mainland undetected.
They explain how it was that [Mr A] who told them which route to take — and how he
told them that because he was working for the Federal Police, they would not be
caught.

The ‘evidence’ now shown to have been contrived by Sunday’s paid Indonesian
‘employees’.

Mr A claims to Sunday that all his people-smuggling activities were authorised by the
Australian Federal Police — including taking money off asylum-seekers, who had paid
him to get them into Australia. But in an interview with the Sunday program, the

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 24



Director if International Operations for the Australian Federal Police, Dick Moses
categorically rejects any suggestion that any informant would ever have been
authorised to involve themselves in people-smuggling.

Mr Moses’ statement is correct. The AFP investigation has established that
insofar as Sunday’s allegations are concerned, [Mr A] was purporting to be a
people-smuggler and reporting to either his POLDA controllers. On at least one
occasion, and in connection with an interdiction operation being controlled by
POLDA, money was passed by asylum seekers, to [Mr A], with the full
knowledge of POLDA. That money was used to transport, accommodate and
feed the asylum seekers prior to their thwarted attempt to leave Indonesia for
Australia. Those moneys were accounted for by POLDA however, in any event,
those matters have nothing to do with AFP. [Mr A] was simply providing AFP
with information. The level of active assistance he was providing to INP was a
matter for INP.

February 17, 2002

PART ONE

REPORTER: It's quiet for now along Australia's desolate northern Kimberley
coastline. But when the Indonesian monsoon subsides in the next month or so, the
people-smugglers are likely to resume their illicit trade across the Timor Sea.
Stopping the boats has become a major political imperative for our Police and
Defence forces. They thought they had a secret weapon-a paid informant at the heart
of the people-smuggling syndicates.

[MR A] IN DILI: I've been working for the Australian Federal Police
REPORTER: And you've also been doing a bit of work on the side yourself?
[MR A]: And for what?

REPORTER: He's an Australian: [Mr A]. And for nearly two years Australian
authorities thought he was working for us.

REPORTER: Do you think you can put us onto people in Federal Police in Australia
who can confirm your story?

[MR A]: Yes. I'm sure.

REPORTER: But Australia's trust in [Mr A] was misplaced. Because, after months of
investigation, SUNDAY has proved [Mr Al is in fact a crook. He betrayed the

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 25



Australian authorities he was paid to serve, and he stole off those asylum-seekers
desperate enough to deal with him.

‘Australia’ trust in [Mr A] has been well established and supported on the one
hand by actual interdiction results and following a 3 month AFP investigation,
by a complete absence of evidence involving himself in people smuggling
activities other than those connected with his role as an informant to and under
the direction of POLDA.

The AFP investigation has established that it was in fact ‘Sunday’s employees’
who could be classified as crooks, at least in the sense that they duped
[producer’s name] and [reporter’s name].

ABA comments

The AFP disputes the accuracy of the statement that “Australia’s trust in [Mr A] was
misplaced. Because, after months of investigation, Sunday has proved [Mr A] is in
fact a crook”.

In its letter to the ABA dated 6 December 2002, the licensee made the following
comment:

SUNDAY believed that at the time of its 17 February broadcast that those statements
were demonstrably true on the information it had and which had been provided to it
by the AFP. SUNDAY also believes that those statements are demonstrably true now.

In support of this assertion, the licensee cites evidence gathered after March 2002 but
does not indicate which material it relied upon at the time of the broadcast.
Nonetheless the ABA considers that statements made by Mr A that he was involved in
people smuggling coupled with the denials made by Mr Moses were sufficient to
support the assertion at the time the program was broadcast on 17 February 2002.

OUTSIDE AUSTRALIAN EMBASSY, JAKARTA, INDONESIA - REPORTER:
SUNDAY now has the evidence to suggest that [Mr A] has been playing a dirty
double game on his Australian Federal Police handlers here in the Jakarta Embassy.
There's no doubt he's been a very valuable informant for them on the people-
smuggling trade. But he's also, we believe, been a major player in the people-
smuggling syndicates. And worse still, Australian taxpayers may well have
unwittingly funded his criminal activities.

See previous discussion re funding quantum vis a vis savings to Australian
government.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 26




ABA comments

The AFP appears to be referring to the following comment reproduced on page 1 of
Appendix A:

AFP expended $25,527 associated with the management of [Mr A] as an AFP
informant. The interdiction of the 451 asylum seekers resulted in a saving to the
Australian government in excess of $22 million.

The licensee submitted that the sentence underlined above “... is not an unfair or
untrue representation of the facts as SUNDAY knew them at the time of the
broadcast”.

The point that Sunday appeared to be making is that, unbeknownst to Australian
taxpayers, the Australian government was paying a person who was involved in
people-smuggling activities. The ABA finds that there was sufficient factual material
available to support the assertion that Mr A was involved in people smuggling
activities in Indonesia. The ABA accepts that, at that time, this was a criminal offence
under an Australian law with extraterritorial application. The ABA also accepts that,
under Australian law at that time, it was not possible for Mr A to be involved in a
controlled operation in respect of people-smuggling.

It is self-evident that, at the time of the broadcast, most Australian taxpayers would
not have been aware that Mr A was involved in people-smuggling activities while
being paid by the Australian Government.

The ABA does not consider the AFP’s argument that the payments to Mr A
represented good value for money to be relevant in respect of the accuracy of the
statement.

Therefore, the ABA finds that the statement does not raise any breach of the Code.

REPORTER: Kupang, Capital of West Timor. Just 500 kilometres from the
Australian mainland - a few days sailing by fishing boat. This town is one of the
centres of the people-smuggling rackets. For years now, [Mr A] has been a major
player in the criminal syndicates exploiting the steady stream of asylum seekers
among the passengers on the ferries from Jakarta - offering them illegal passage to
Australia.

REPORTER: Here in Kupang, the locals will tell of [Mr A’s] active role in
encouraging and organising people-smuggling into Australia. For he was no passive
player as he suggests. It was [Mr A] whose men touted for business here at the ferry
wharf. It was [Mr A] who took money of asylum seekers desperate enough to attempt
the voyage to Australia. And it was [Mr A] who used his Police informant status as a
boast - luring Indonesian crewmen into people-smuggling with the assurance that they
wouldn't be caught because he was the one who told the Australian Navy where to

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 27




look.

The locals referred to Sunday included the 2 Indonesians recruited by
[producer’s name] and referred to in a follow-up Sunday Program as paid
‘employees’, who in turn recruited 6 other Indonesians, all of whom collectively
conspired to dupe Sunday.

ABA comments

The AFP appears to take issue with the sentence: “Here in Kupang the locals will tell
of [Mr A’s] active role in encouraging and organising people-smuggling into
Australia”.

The licensee states that Sunday has “acknowledged in several broadcasts that it can no
longer sustain the one allegation that [Mr A] landed asylum-seekers directly on to the
Australian mainland”. However, it argues that there is other evidence that “[Mr A]
was active in encouraging and organising people-smuggling into Australia”.

The ABA has found a breach in respect of the licensee’s broadcast of material that Mr
A had landed asylum-seekers on the Australian mainland (see p 9 of the main report).
However, the ABA finds that there was other factual material available to adequately
support the assertion that Mr A was involved in people-smuggling at the time that the
program went to air. This included statements by the former business partners of Mr
A.

SUNDAY HIDDEN CAMERA/AUDIO RECORDINGS OF [MR A] AND SOME
BOAT CREWS WHO WORKED FOR HIM.

REPORTER: To prove our suspicions about [Mr A], we found Indonesian locals who
were prepared to help us infiltrate his syndicate. Over many months, we secretly
tracked his duplicitous tactics against Australian and Indonesian authorities. Speaking
in Bahasa, this is what [Mr A] told an Indonesian contact last year when asked if a
boat-load of illegal immigrants organised by [Mr A] might be caught by the
Australian Navy:

The contact has been identified as [Mr E]*’. [Producer’s name] travels to Dili
with [Mr E] who entraps [Mr A] into discussing people smuggling issues by
purporting (falsely) to have 5 asylum seekers wishing to travel to Australia. [Mr
E] has told [producer’s name] (falsely) that he has these 5 ready to travel.

" The name of the contact has been deleted and is referred to in the investigation report as ‘Mr E’.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 28




[Producer’s name] believes [Mr E]. [Mr E] is ultimately paid over US $5,000,
plus expenses, for his role in producing ‘evidence’ to [producer’s name].

ABA comments

The AFP appears to dispute the accuracy of the statement, “this is what [Mr A] told
an Indonesian contact that last year when asked if a boat-load of illegal immigrants
organised by [Mr A] might be caught by the Australian Navy”. In particular, the
underlining suggests that the AFP disputes that [Mr E] was an Indonesian ‘contact’ of
the program.

In its letter to the ABA, the licensee contradicted the AFP’s comment that the
producer believed that [Mr E] had 5 asylum seekers wishing to travel to Australia.
According to the licensee:

SUNDAY requested [Mr E] to ring [Mr A] with an offer of five potential asylum-
seekers. SUNDAY invented the five people and told [Mr E] to ring him offering them
to see what [Mr A] did.

The licensee further disputes that [Mr E] was paid over $US5,000 for his role in
producing evidence to the producer and states that:

[Mr E] was in fact engaged by SUNDAY for months to assist in checking a wide
range of allegations against [Mr A]".

The ABA accepts that the Sunday program set out to entrap Mr A into making
admissions by paying Mr E to impersonate a person who had 5 asylum seekers
wishing to travel to Australia. While the ABA considers that Sunday could have
described the relationship between itself and Mr E in more detail, the ABA does not
consider that it was inaccurate to describe Mr E as a “contact”.

Therefore, the ABA finds that the statement does not raise any breach of the Code.

HIDDEN CAMERA FOOTAGE: MR A IN A DILI CAFE

[MR A] IN BAHASA: | know their plan. I contact them directly and tell them. We
cooperate. The Australian Navy contacts me and asks where they should patrol. | tell
them where to patrol and catch them.

[Mr A] is playing his POLDA sanctioned role as an informant. He invented the
Australian Navy story to lend credibility to his claim, to asylum seekers, that he
was the best person to deal with in getting them into Australia and as a prelude
to having them interdicted by POLDA.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 29




ABA comments

The licensee states, “[s]ince it is a direct quote of [Mr A’s] statements to SUNDAY’s
fixer, [Mr E], it is hard for the AFP to deny that [Mr A] said it or that he was taken out
of context.

In the ABA’s view, Sunday was entitled to believe that the statement was accurate.
The ABA notes that Sunday later approached Mr A for an interview affording him an
opportunity to put his comments into context. The ABA does not consider that Mr A’s
viewpoint was represented unfairly.

The ABA notes that the broadcast of hidden camera material relating to a person’s
private or personal affairs may be a breach of clause 4.3.5 of the Code where there is
no identifiable public reason for the material to broadcast. In this case, the ABA does
not consider that clause 4.3.5 of the Code has been breached.

REPORTER: As you'll see, here in the Kimberleys in Northern Australia, the
evidence suggests that boatloads of illegal immigrants organised by [Mr A] did get
through undetected. SUNDAY has recorded several hidden camera conversations
with crewmen who have worked on [Mr A's] voyages. This Captain describes the
orders that were passed on by a [Mr A] henchman.

HIDDEN CAMERA FOOTAGE: [MR B] AND CREW IN KUPANG.

[MR B]: [Mr L's]*® order was that if you were caught in Australia never ever mention
the name of the agent who'd organised sending people there. That's never to be
mentioned. He promised if you can keep your mouth shut you'd get a bonus when you
got back.

[MR B] was one of two ‘actors’ recruited by Sunday’s employees, [Mr F] and
[Mr E], to play the roles of SIEV captains working for [Mr A]. Mr B’s real name
is [Mr B1]. He was recruited by [Mr F] and [Mr E] to play the role of a SIEV
captain because of his specific knowledge of transporting asylum seekers to
Ashmore Reef. [Mr B1] had been arrested by AFP, as the captain of the vessel
‘Cahaya Marwah’ which was intercepted by RAN near Ashmore on 30 June
1999. [Mr B/Mr B1] used his experience to lend credence to his narration (on
covert video operated by [Mr E] on behalf of [producer’s name]) of the
circumstances of two runs he pretended to have done on behalf of [Mr A]. [Mr
B/Mr B1] have never met Mr A. The SIEV he captained in June 1999 was
undertaken on behalf of another people smuggler.

8 Mr L’s name has been deleted from the investigation report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 30




Mr L is a well known people smuggler who had been operating out of West
Timor at the time. [Mr B] has used Mr L’s name to lend credence to the false
story.

ABA comments

The licensee submits, “as detailed previously, SUNDAY has already acknowledged in
several broadcasts and on its website that it can no longer sustain the allegation that
[Mr A] landed asylum-seekers directly on the Australian mainland.”

In the main body of this report (see p 8) the ABA has found a breach in respect of the
broadcast of the allegation that Mr A landed asylum-seekers on the Australian
mainland. The ABA considers that, given the nature of the statement and the
circumstances in which it was provided, Sunday should have been more careful to
check the accuracy of this statement before it was broadcast.

REPORTER: The crew members rarely saw the mastermind of the operation — [Mr
A]. A man they knew as ‘[Mr Al]'.

INDONESIAN GO-BETWEEN: During the three trips to Australia with the
immigrants, how many times did you meet [Mr A]?

[MR B]: Only once. At night on the second trip, while embarking at Airchina.
INDONESIAN GO-BETWEEN: What did [Mr A] say?
[MR B]: [Mr A] said if you're successful I'll give you a bonus when you get back.

REPORTER: While living in Indonesia, [Mr A] has cultivated the image of the
reputable Australian businessman. SUNDAY has learned that in November last year
he was a member of a top-level Northern Territory Government trade delegation to
Jakarta, promoting the mining industry. Yet [Mr A] is no stranger to controversy. In
1999 he was criminally charged here in the Kupang Court with fraud and
embezzlement offences. Those charges stemmed from a complaint laid by these two
Australian businessmen based in Jakarta: [Mr G] and [Mr H]. They'd hired [Mr A] in
Kupang to help set up a fishing company. At first, [Mr A] impressed them as a man
with powerful and useful connections in Indonesia.

[MR G]: Supposedly when he first told us when we met him in Darwin "Oh don't
worry about corruption in this country, I've got everyone in my pocket". Now he had a
complete infiltration into the Police Department, into the court system and his ability
as a freelancing consultant who has manipulated people in

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 31




so many different ways.

REPORTER: Early on, [Mr A], seen here on the left, and [Mr G] became close as
they organised the boats and equipment they would need for the fishing venture.
During this time in 1998 [Mr G] says [Mr A] admitted having smuggled illegal
immigrants.

[MR G] I was very close with [Mr A] at the time. He turned around and went on to
explain what he was all about. He was telling me directly about his past experience
with another Australian fellow. And on a couple of occasions they'd successfully had
you know smuggled people to Ashmore Reef and made a lot of money at it.

[Mr G] and [Mr H] were one-time business partners of [Mr A] in a failed fishing
industry venture planned to operate out of Kupang. All three had a falling out,
the details of which are not important here but are touched upon by Sunday with
some but not with entire accuracy.

[Mr G] has been interviewed by AFP regarding his claim to Sunday that, in
1998, he had a conversation with [Mr A] in which [Mr A] “admitted having
smuggled illegal immigrants”. [Mr G] stands by his claim that that conversation
took place. [Mr A] has been interviewed by AFP and denies that that
conversation took place or that he was in any way involved in people smuggling
during 1998. [Mr A] claims that in 1998, he had not turned his mind to people
smuggling issues and only did so in late 1999 during his incarceration in a
Kupang prison where he associated with asylum seekers detained by Kupang
authorities. It was at that time (post December 1999) that he decided to offer his
knowledge/services to Australian authorities in Jakarta ultimately leading to his
recruitment, as an informant to AFP and later to POLDA.

ABA comments

The AFP asserts that the details of the “falling out” between Mr A, Mr G and Mr H
were not explained “with entire accuracy”. The licensee has pointed out the AFP
“does not say what it is in the SUNDAY program transcript of 17 February which is
inaccurate”. Without these details, the ABA cannot assess the accuracy of this factual
material.

Mr G’s statements that Mr A “admitted having smuggled illegal immigrants” and had
told him that “on a couple of occasions ... [he] successfully had ... smuggled people
to Ashmore Reef and made a lot of money at it” are direct quotes.

The AFP indicates that Mr G confirmed to its investigators that the conversations with
Mr A had taken place. The fact that Mr A has since denied that he made the
comments does not establish that the statements are inaccurate.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 32




The ABA considers that Sunday represented Mr G’s viewpoint fairly. Prior to the
broadcast of these statements, Sunday made it clear that Mr A had been charged with
criminal offences as a result of a complaint that Mr G had made to police in Jakarta.
Sunday let the viewer assess the weight of Mr G’s statements in the knowledge that
there was a history of acrimony between the two men.

Therefore, the ABA finds no breach of the Code in relation to these statements.

REPORTER: [Mr H] also says that, on another occasion, [Mr A] tried to recruit him
into the people-smuggling racket.

[MR H]: He said “‘Look, I've got all these contacts. It's very easy to do. There's no risk
to it. Especially with all the people that | know and am involved with. We organise
funds coming from the people who want to go, purchase a vessel - job done'.

REPORTER: [Mr H], who admits having been in trouble with the law in the past,
declined Mr A’s offer. And - perhaps foolishly, as things turned out - both men went
into business with [Mr A] as their man in Kupang. Very soon things went sour.

[MR G]: We purchased a fishing vessel with unit holders or investors money. That
was all to be completely turned into a messy situation where investors were
completely robbed.

REPORTER: And you're saying it was [Mr A] that did the robbing?
[MR G]: Absolutely.

REPORTER: [Mr G] and [Mr H] alleged to the Indonesian court that [Mr A’s] fraud
and theft had destroyed their company's efforts to create a real business and
employment for locals in Kupang. [Mr G] claims a $35,000 haul of fish went rotten
because [Mr A] took the generators, that were powering the freezers, off the boat. In
mid-1999 [Mr A] was imprisoned here at the Kupang gaol for six months, supposedly
while he waited for his trial. But nearly three years later the charges have gone
nowhere - and no one here can explain why the case has not had a hearing. Court
officials claimed to SUNDAY that no-one could find [Mr A]. [Mr G] and [Mr H] both
believe [Mr A’s] powerful connections helped the charges go away. [Mr H] recalls
that around the time [Mr A] got out of jail in December 1999, [Mr A] openly claimed
he was on the Federal Police payroll as an informant on people-smuggling.

Indonesian authorities have told AFP that [Mr A] was in prison , on remand
whilst awaiting a court determination that he had a case to answer or otherwise.
The court was unable to proceed by the end of the maximum allowed remand
period (180 days) and Indonesian law required that he be released.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 33




ABA comments
The licensee submits

... everything it stated in this paragraph is absolutely correct . It fairly and accurately
represents what we were told by the Chief Registrar of the Kupang Court in a meeting
on 31 January 2002 in Kupang. She wrote out a signed a list of the criminal offences
which she assured us were still outstanding against [Mr A]. A copy of this was
provided to AFP investigators in March.

It was this same Kupang Court official who told SUNDAY that no-one could find
[Mr A] to being the charges against him. SUNDAY asked her to check the Court
records to see if there was any indication that the charges laid against [Mr A] had
been resolved. She told us it would be normal for some formal finding to be made by
the Court to withdraw the charges if the decision had been made not to proceed.

The AFP does not indicate the exact source of its information and it is not clear that
the information contradicts the statement made on the Sunday program. It appears that
the makers of the Sunday program took reasonable steps to verify the accuracy of the
information before broadcasting the statements. The ABA considers that there has
been no breach of the Code in this instance.

REPORTER: Did he ever tell you if the Federal Police were providing him with
money to facilitate the intelligence gathering that he was doing?

[MR H]: Yes and in fact | don't hold grudges against people for too long and |
associated with him in Kupang while | was there, even after he got out of jail. I lent
him a small amount of money because the Federal Police hadn't, he hadn't yet
received his income from that source.

REPORTER: So he was talking about money he received from the federal police?
[MR H]: Yes.

REPORTER: Tell us exactly what he said.

[MR H]: Well something to the effect that he was still waiting for his monthly cheque
to arrive or whatever.

REPORTER: But the clear understanding that you obtained directly from [Mr A] is
that the Federal Police were paying him money?

[MR H]: Absolutely.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 34




REPORTER: There's no doubt in your mind about that.
[MR H]: None whatsoever.
REPORTER: What was that money for?

[MR H]: Well that was for supplying information about vessels of which he knows a
lot of vessels in Indonesia. He also knows a lot of the people involved in illegal
immigrant smuggling, names, phone numbers, aliases, which phone numbers they use
with which alias etc. etc.

[Mr H] has been interviewed by AFP and states that sometime after [Mr A] was
released from Kupang prison (December 1999) he had a conversation with [Mr
A] in which [Mr A] discussed people smuggling and the potential for them ([Mr
H] and [Mr A]) to make some money. [Mr H] says he did not trust [Mr A] and
that [Mr A] may have been contemplating setting him up. At a later time [Mr A]
told [Mr H] that he was in fact working for the AFP.

[Mr A] denied to AFP that he ever asked or, by implication, suggested to [Mr H]
that he get involved in people smuggling. [Mr A] agrees that he did tell [Mr H]
that he was in fact working with AFP.

ABA comments

The AFP does not state what was inaccurate or unfair about the broadcast of Mr H’s
answers to the questions posed by the reporter.

The answers indicate that Mr A told Mr H that he was receiving money from the AFP
in return for providing information while Mr A appears to have confirmed to the AFP
that he told Mr H that he was working with the AFP.

There does not appear to be any material that indicates that the Code has been
breached.

REPORTER: So brazen did [Mr A] become that he told an Australian newspaper late
last year that he was an informant for Australian authorities. SUNDAY has now
confirmed with senior Federal Police sources that [Mr A] was a paid registered
informant until last year. The Director of International Operations for the Federal
Police, Dick Moses, was not prepared to comment on [Mr A’s] status but he was very
clear on what any informant is not allowed to do.

REPORTER: Has the Federal Police ever authorised any informant to involve
themselves in people smuggling?

DICK MOSES, DIRECTOR, INTERNATIONAL OPERATIONS, AUSTRALIAN
FEDERAL POLICE: That's categorically no. The Australian Federal Police has not

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 35




done so.

REPORTER: Has the Australian Federal Police ever authorised any informant to take
money off asylum seekers intending to get illegal passage to Australia?

MOSES: My answer to that is categorically no. The Australian Federal Police has
never done so.

IMMIGRATION DEPARTMENT IN TIMOR PROVINCE ? SURYA PRANATA
ENTERS BUILDING.

REPORTER: Surya Pranata, seen here on the right, is the deputy chief of the
Indonesian Immigration Department for Timor Province. He says he personally
warned an Australian Embassy official visiting Kupang about 18 months ago that
Indonesian Immigration suspected [Mr A] was involved in people-smuggling.

SURYA PRANATA [IN BAHASA]: I informed my colleague in the Immigration
Section at the Australian Embassy in Jakarta, Mr [******] | told Mr [******]: 'there
is one of your citizens who is behaving strangely. In my opinion he's taking part in
smuggling.' But they just took down his name. Colleague [******] just noted it.

But no, basically there wasn't any further reaction. The last | knew he was being used
by the Australian Police.

DICK MOSES - FEDERAL POLICE: I would say if it came to our notice that any
informant was involved in criminal activity and was playing the other side of the
fence, we would certainly sever our relationships and examine the situation.

Until Sunday were duped by their paid ‘employees’ and aired their ‘expose’ on
television, there had been no substantive information, or allegations from any
source suggesting that [Mr A] was ‘playing the other side of the fence’.

ABA comments

The AFP appears to object to the broadcast of the statement by Surya Pranata that he
informed a colleague in the Immigration section of the Australian Embassy in Jakarta
that, in his opinion, Mr A was “taking part in smuggling”.

The licensee has pointed out in its letter of 6 December 2003 that “the AFP has
admitted under oath that Indonesian authorities notified the AFP that [Mr A] was
engaged in people smuggling”. The source of this information is page 193 of the
transcript of the testimony of AFP Commissioner Keelty at Senate Estimates on 19
February 2002.

The ABA considers that, in the circumstances, it was reasonable for the licensee to
broadcast the statements of Surya Pranata and finds no breach of the Code.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 36




REPORTER: Has there, | appreciate you can't talk about [Mr A] specifically, you
can't disclose informants. Has there ever been an instance to your knowledge where
the Indonesian authorities have warned Australia about a person whom they know to
be an informant for Australia being involved in people

smuggling?

MOSES: To my knowledge categorically not. That's to my knowledge.
IMMIGRATION OFFICES - PRANATA GOES THROUGH MR A’S FILES.

REPORTER: Surya Pranata has thick files on [Mr A]. In the months after he says he
warned Australia, Pranata’s intelligence officers made regular reports about [Mr A]
meeting known criminals. Increasingly concerned, Pranata made inquiries of his own
with asylum-seekers who'd done business with the Australian.

PRANATA [IN BAHASA]: The reason | suspected him was because the illegal
immigrants | spoke to often mentioned his name. They said he demands money.

REPORTER: What would be your response if we could show you that one of your
informants was organising people smuggling into Australia and taking money for that
purpose?

DICK MOSES, FEDERAL POLICE: If you were able to show the Australian federal
police that sort of evidence, we would willingly take that on board, we would examine
it and investigate it.

REPORTER: So let me be clear about this. When [Mr A], or let's say any federal
police informant says to us that he's been involving himself in people smuggling with
the authority of the federal police, that's a lie?

MOSES: In relation to any informant, if any informant says that, that is categorically
not correct, it's a lie.

Again, Sunday are asking these questions in the context of AFP sanctioning [Mr
A] committing criminal offences whilst contemporaneously working as an AFP
informant. Mr Moses’ response is accurate. The AFP investigation has not
uncovered any evidence suggesting that [Mr A] was involved in any people
smuggling activity contrary to Australian or Indonesian law. Indeed, the AFP
investigation has established that Sunday were clearly duped by their Indonesian
‘employees’ and, in attempts to provide corroboration, relied to some degree on
interviews conducted with parties with a vested interest in discrediting [Mr A]
([Mr G] and [Mr H].)

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 37



ABA comments

The AFP appears to be complaining that these statements unfairly represented the
view that the AFP had sanctioned Mr A to commit criminal offences whilst working
as an AFP informant.

However, the ABA does not accept that the broadcast presents that view. Rather, the
footage contains Surya Pranata’s reasons for suspecting Mr A of involvement in
criminal activities involving asylum seekers together with the view of Mr Moses that
the AFP would not authorise an informant to be involved in people smuggling. It
leaves open the possibility that, contrary to Mr Pranata’s suspicions, Mr A may not
have been involved in people smuggling or that, even if he was, he may not have had
the authority of the AFP to do so.

The ABA finds no breach of the Code in relation to these statements.

REPORTER: In his years in Kupang, [Mr A] had cultivated many powerful friends in
Government, including officers here in the Polda, the regional Police. The Police
Chief, Brigadier General Jackie Uly, told us [Mr A] was also providing the Polda with
information.

BRIG-GEN JACKIE ULY, POLDA COMMANDER KUPANG: He always came to
our office here, special intelligence office, to give, they extract information from [Mr
A], information and our own information and we got a lot of illegal immigrant. We
swapped information between [Mr A] and our office.

REPORTER: Have you ever had information presented to you from the illegal
immigrants that [Mr A] is involved in people-smuggling?

ULY:: No, never got the information regarding that.

REPORTER: But SUNDAY has learned that hard evidence of [Mr A’s] complicity in
people-smuggling was in fact provided to officers in the Polda Police intelligence
section in Kupang early last year. Fed up with their warnings about [Mr A] being
ignored, Indonesian Immigration obtained this formal statement from six Afghans
who'd paid money to [Mr A] in February last year. The Afghans testified that [Mr A]
had taken about 2000 Australian dollars from them to introduce them to a “Ka-chuck-
chi” their word for a people-smuggler.

Both [Mr A] and his POLDA controllers have been interviewed by AFP
regarding the so-called Afghan’s statement and confirm that a transaction of
that nature did take place albeit that the money was not handed to [Mr A] by the
Afghans but indirectly through a 3rd party. Nevertheless the transaction was
undertaken with the full knowledge of POLDA and in conjunction with [Mr A’s]
role as a POLDA informant and during what was effectively a controlled

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 38




POLDA operation. That the above was in fact part of a POLDA controlled
operation was corroborated by IOM in Kupang who had been briefed in
advance.

ABA comments

The AFP does not dispute that Mr A took money from Afghan asylum seekers by
posing as a people-smuggler. However, it asserts that the money did not go directly to
Mr A but went indirectly through a third party.

In the ABA’s view the broadcast did not contain the statement that the money had
been paid directly to Mr A and it is sufficient, for the purposes of accuracy under the
Code, that the money reached Mr A, whether through a third party or not.

The AFP appears to dispute that the statement obtained from the Afghans who paid
money to Mr A constituted “hard evidence of [Mr A’s] complicity in people
smuggling”. The basis for the AFP’s objection appears to be that the transaction was
undertaken with the full knowledge of POLDA and in conjunction with [Mr A’s] role
as a POLDA informant”.

This information seems to have come to light well after the broadcast, during the
AFP’s interviews with Mr A and his “POLDA controllers”. It is not information that
appears to have been available to Sunday at the time that the program went to air on
17 February 2002. At that time, Sunday was in possession of the somewhat conflicting
statements of Mr Uly and Mr Pranata. In the ABA’s view, it was not a breach of the
Code to broadcast the differing views.

GRAPHIC OF STATEMENT reads: -To chief of Immigration Officer and to Chief of
Police- [Mr A] has taken our 10 million rupees for this reason that help us to bring
[Mr M]™. But he didn't bring him, yet now we want our money."

REPORTER: Is it possible that [Mr A] has been playing a double-game with you and
the Australians?

JACKIE ULY - INDONESIAN POLDA POLICE: In my opinion. In my personal
opinion, it can be happening if [Mr A] playing with double, double cover, something
like that.

Brig-Gen Jackie Uly has been interviewed by AFP. His response to Sunday to the
effect that [Mr A] could be working for both sides was made in the context that
anything is possible. ULY is particularly upset and embarrassed that the

9 Mr M’s name has been deleted from the investigation report.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 39




interview he gave [to the reporter] was selectively reported in that he went to
great lengths to advise [the reporter] that [Mr A] was providing valuable
intelligence to his officers and that his officers were in turn cooperating with
AFP in terms of related intelligence exchange.

ULY is adamant that [Mr A] was not otherwise involved in people smuggling
activities.

ULY is particularly embarrassed in that he gave that interview after accepting,
on face value, [the reporter’s] undertaking that he had the authority of the
Australian Embassy and the AFP to undertake the interview. (Sunday have since
declined to assist AFP further and we have not been able to put questions to
them re the process leading up to ULY agreeing to be interviewed.)

ABA comments

The AFP’s complaint appears to be that Mr Uly’s comment was selectively reported
and presented as an admission that Mr A was involved in people-smuggling.

The licensee stated that “the Brigidier-General very clearly expressed his view that it
was a possibility that [Mr A] was playing a ‘double-game’ and our use of his view
was completely in context”.

The ABA has no evidence that Mr Uly’s comment was selectively reported and
considers that it was presented fairly as his personal opinion that there was a
possibility that Mr A could have been involved in people-smuggling.

The licensee denies the AFP assertion that the reporter represented to the INP chief
that he had the authority of the Australian Embassy and the AFP to undertake the
interview. According to the licensee, such a representation “was not made, either
orally or in writing to INP. Nor could have been inferred from anything that [the
reporter] said to the INP”.

Further, the licensee states that “the AFP was advised that SUNDAY would answer
their questions if they gave us an indication in writing of exactly what it was that it
wanted to put to SUNDAY”.

The ABA considers that the licensee did not act unfairly in broadcasting Mr Uly’s
statement.

REPORTER: Kupang is a dangerous town for any law enforcement officer who
cracks down on people-smugglers. The deputy Immigration chief Surya Pranata took
us to his private home to show us where a bomb went off in the middle of the night in
September 2000.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 40




PRANATA SHOWS THE REPORTER THE BOMB DAMAGE OUTSIDE HIS
HOUSE.

REPORTER: You heard a big bomb, a big bang?
PRANATA: Yeah a big bang. I'm very survived?.

REPORTER: The day before, Pranata had publicly declared his intention in the media
to go to nearby Sabu island to stop a people-smuggling boat leaving for Australia.
Hours later, the bomb went off only metres from his wife and children sleeping inside.

REPORTER: Do you think the intention was to scare you, to frighten you?

PRANATA: Yeah, | think the syndicates maybe the bomb for me and my family.
They don't want me to care about catch for the people smugglers.

REPORTER: This is [Mr A’s] house in Kupang. In July last year, the Polres - the city
Police in Kupang - wrote this confidential intelligence report detailing how [Mr A]
had taken 29 middle eastern illegal immigrants from the ferry terminal to his home.
The Polres police officer was in no doubt that [Mr A] was intent on smuggling them
to Australia.

GRAPHIC OF POLRES POLICE DOCUMENT ON [MR A] reads: -[Mr A] is the
Australian citizen who is the mastermind of the illegal immigrant smuggling from the
Middle East to Australia?'

Kupang Police Chief Brig-Gen Jackie ULY advises that that document is a
formal Information Report submitted by one of his officers from the local city
police jurisdiction. Officers from that jurisdiction were not aware of [Mr A’s]
status as a POLDA informant no that the issue of 29 asylum seekers being
housed in [Mr A’s] residence was part of a formal interdiction operation. ULY is
happy that Information Reports of that nature were submitted as it shows him
that [Mr A’s] cover had not been blown.

ABA comments

The AFP does not seem to raise any issue as to the inaccuracy of the contents of the
Polres Police document. In the ABA’s view, the broadcast of the contents of the
document appears to be a fair representation of the views of the author of the
document.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 41




REPORTER: Immigration officer Pranata raided the house with his men, and
interviewed the 29 foreigners. [Mr A] tried to claim the whole thing was a Polda -
regional Police - operation.

PRANATA: | check one by one. | open all, immigrants still asleep in the house of [Mr
A]. Full of people. I ask ‘who are you - are you registered?' He is angry with me. Say
'this is police, this is police activity. Police operation.' | don't care. | must check one
by one. And then | ask 'how much you pay?' 'Yes | pay. My wallet in

[Mr A], they take.' Why this police operation, they take wallet. They take money?

REPORTER: It does not make any sense does it that, if it was a Police operation?
PRANATA: Ya.

REPORTER: Why would he take money?

PRANATA: Yaaa

REPORTER: Polda Police officers did arrive four hours later, claiming it was a Police
operation. But Immigration wasn't buying it. They finally had their excuse to get rid
of him. This order for [Mr A’s] deportation out of Indonesia was signed a few weeks
later in August last year. That should have been the end of the matter. But it wasn't.
An officer from Australia's Federal Police in Jakarta rang, demanding to know why
[Mr A] was being deported.

PRANATA: One of the officers in the Australian Embassy phoned me. He asked me
'Mr Surya, is [Mr A] to be deported?' "Yes' | said. "Why is he being deported?’
'‘Because he's broken the rules. We also know he is suspected to be a member of an
illegal syndicate.'

Surya Pranata has been interviewed by the AFP. He is now based in Jakarta.
Pranata states that he had no evidence of [Mr A’s] involvement in organising the
transport of asylum seekers to Australia. He states that he was aware that [Mr
A] was associating with smugglers and asylum seekers and formed a suspicion
that [Mr A] may have been involved.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 42



ABA comments

In the program, Mr Pranata explains what happened during the raid of Mr A’s house
and how it contributed to him forming a suspicion that Mr A may have been involved
in people smuggling, leading to the signing of a deportation order. The AFP does not
dispute that the events related by Mr Pranata took place but disputes that they were
evidence of Mr A being involved in people smuggling. The AFP was given an
adequate opportunity to put forward its views during the program. In the opinion of
the ABA, there is no basis for a finding of inaccuracy or unfairness in relation to the
broadcast of Mr Pranata’s statements.

REPORTER: By this stage, in September last year, SUNDAY was secretly watching
on as [Mr A] met his Polda Police friends before leaving the country for East Timor.
We knew we could prove he'd taken money off desperate asylum seekers with the
promise of illegal passage to Australia. But, unlikely as it seemed, we couldn't rule out
the possibility that he truly was acting with the authority of Australia's Federal Police
- in Australia's best interests. In Part Two of our investigation we'll detail the evidence
which shows that this man was conning Australia’s top crime fighting force - how
Australian taxpayers actually funded a people-smuggler.

PART TWO

REPORTER: September last year. We've followed [Mr A] on the eight hour drive
across the border from West Timor to East Timor. He's just been deported by
Indonesian authorities and is now setting up his base in Dili. Is he the honourable spy
for Australia that he claims to be, or the double-dealing crook that we suspect he is?
We put [Mr A] to the test.

[Mr A] was never deported . He left voluntarily prior to any deportation notice
taking effect. At Indonesian law, he was free to return and/ or remain in
Indonesia until a formal ‘blacklist’ took effect in May 2002.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 43




ABA comments

The AFP disputes the accuracy of the statement that Mr A was deported from
Indonesia indicating that he had left voluntarily before a formal ‘blacklist’ came into
effect. The AFP does not indicate the source of this information. In contrast, the
licensee asserts that “the allegation that [Mr A] was deported was made to SUNDAY
by the two Indonesian Immigration officers who personally supervised his
deportation”.

In addition, the program contained the following statement by Mr Pranata:

PRANATA: one of the officers in the Australian Embassy phoned me. He
asked me “Mr Surya, is [Mr A] to be deported?” “Yes’ | said.

The issue for the ABA is whether the licensee could reasonably rely on the accuracy
of the information when the program was made or went to air. Aside from the AFP’s
assertion, there is no material before the ABA that indicates that the licensee should
have questioned the accuracy of the statement. The ABA finds no breach of the Code
in this instance.

[MR E]: AN INDONESIAN GO-BETWEEN FOR SUNDAY, ON THE PHONE TO
[MR A] IN BAHASA: Hello Boss...

[MR A]: Yeah, how're things

[MR E]: How're you?

[MR A]: Good, Good.

REPORTER: Over several years, Kupang local [Mr E] has been a spotter for [Mr A].
People-smuggling is a competitive business. [Mr A] promised [Mr E] $200 a time for
every person he sends to the Australian's syndicate. But now [Mr E’s] helping us
because, like many people in Kupang, he's still waiting for [Mr A] to pay him much of
his money.

[MR E]: Ah, I've seen the five people. I've seen the five men boss.

[MR A]: Are they there now?

[MR E]: Yes, I've seen them already. They say $3,000, no problem.

REPORTER: [Mr A] has taken the bait. They agree to meet at a Dili night spot to

discuss how much to charge five middle-eastern men. [Mr A] has been told they want
illegal passage from Kupang to Australia.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 44




As discussed earlier, [Mr E] had conned [producer’s name] into believing that he
did in fact have 5 potential asylum seekers seeking passage to Australia. [Mr E]
now admits to AFP investigators that he fabricated that story to convince
[producer’s name] that he was capable of coming up with evidence of [Mr A’s]
involvement in people smuggling. [Mr A] in turn presumed that [Mr E] had 5
asylum seekers and on that basis continued to act out his role as a ‘people
smuggler’. Had [Mr E’s] claim materialised, [Mr A] would have dealt with that
issue, in his role as a POLDA informant, as he had done on previous occasions.

ABA comments
This issue has been examined above. The licensee has said:

this was not a situation where [Mr E] was conning [producer’s name]. SUNDAY
conceived the scenario of the five fictitious refugees to see if [Mr A] would take
their money bait.

The ABA accepts that the Sunday program set out to entrap Mr A into making
admissions by paying Mr E to impersonate a person who had 5 asylum seekers
wishing to travel to Australia. While the relationship between Sunday and Mr E could
have been explained in more detail, the ABA does not consider that there is any
inaccuracy in Sunday broadcasting the conversation between Mr E and Mr A.

The AFP appears to be concerned that the broadcast of the conversation misrepresents
the underlying situation. However, the AFP was interviewed in respect of the program
and given an adequate opportunity to present their view.

The ABA finds that the statement does not raise any breach of the Code.

HIDDEN FOOTAGE: MEETING [MR A] IN DILI RESTAURANT [IN BAHASA].

[MR A]: If you can get 3,000, 5,000 each, take it. Anything more is up to you. Give
my man 2,000. Get the money when the people come in the boat.

REPORTER: A Dili breakfast bar, two days later. Our concern at this stage of our
investigation is that [Mr A] might be running some elaborate sting that is truly part of
his informant status. He's certainly nervous this conversation not be overheard.

HIDDEN FOOTAGE: MEETING [MR A] IN ANOTHER DILI BAR [IN
BAHASAY.

[MR E]: Make sure the boat is good?a big boat or small?
[MR A]: [Holds up his hand to quieten [Mr E] and grimaces in alarm]

[MR E]: I'm sorry, I'm sorry.

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 45




REPORTER: And rather than keep his Federal Police informant status secret, [Mr A]
boasts it gives him a competitive advantage because he knows the location of the
three Australian Navy boats off the Indonesian coast.

[MR E]: Boss, before you said to me. Same. It's difficult. Three boats stand by there.
Navy boats. So maybe they still?stand by?

[MR A]: But it doesn't matter. | know all their ships.
[MR E]: Oh you have the place ? good!
[MR A]: I know their plan. I contact them directly and tell them. We cooperate. The

Australian Navy contacts me and asks where should they patrol. I tell them where to
patrol and catch them.

As discussed earlier, the Australian Navy issue was concocted by [Mr A] as part
of his cover story designed to instill confidence in the minds of asylum seekers
that he could deliver.

ABA comments

The AFP appears to be objecting to the presentation of Mr A’s statements as truth
when they were a concoction.

The licensee has stated that the material:

... is persuasive to the allegation made by many refugees that [Mr A] was
representing himself (falsely) as an Australian Police officer.

However, the ABA notes that the transcript does not indicate that Mr A called himself
a police officer. Rather, Mr A says that he contacts the Australian Navy and they
contact him.

The reporter suggests that Mr A could not have been involved in a “sting” that was
part of his informant status because he openly declared that he had links to the
Australian Navy. Inthe ABA’s opinion, it was reasonable for the reporter to present
this view. The ABA notes that both Mr A and the AFP were later given an
opportunity to present their point of view on the program. The ABA finds no breach
of the Code.

[MR E]: Ah, that's the way it is! Good! It means we'll get through all the way this
time. It's like that? Good! It means you can organise everything good and safe because

ABA Investigation Report — Sunday broadcasts by TCN 9
on 17 February 2002, 24 February 2002 & 1 September 2002 46




you know all the positions, where the safe places are.

REPORTER: [Mr A] then admits what we've long suspected, that customers who
won't pay [Mr A’s] syndicate to get them to Australia are the very ones that he shops
to his Australian Federal Police pay-masters.

[MR A]: [Mr E], don't waste your time. If they don't believe, it's up to them. Don't
discuss it. Just say ‘if you don't believe go and find another one'. Then you contact me
and I'll have them arrested.

REPORTER: It was time for SUNDAY to pay [Mr A] a visit.

REPORTER WALKS INTO MR A’S OFFICE IN DILI.

REPORTER: [Mr A]? I'm [reporter’s name] from Australian television, Channel
Nine. We'd like to do an interview with you to talk about your role in people

smuggling.

[MR A]: Well you'd better turn the camera off. You'd better turn the camera off just
now.

REPORTER: Do you deny that you're a people smuggler?
[MR A]: Am | a people smuggler?

REPORTER: Do you deny that you're known to the West Timorese Police as a people
smuggler?

[MR A]: Yes | definitely deny that | am.

REPORTER: Can | put this to you - do you deny that you have ever had a role in
people smuggling?

[MR A]: No | don't den